Många företag ställer sig frågan om hur man ska agera för att nå nya kunder. Var ska man lägga pengarna och vilka sätt att marknadsföra sig fungerar egentligen? Klart står att de gamla kanalerna - Tv-reklam, annonsering i tidningar och exempelvis reklam i radio - håller på att spela ut sin relevans. Företag söker sig fortfarande dit, men fler och fler börjar inse att det handlar om att slänga pengarna i sjön. Det finns andra sätt att nå kunder och med en grundtanke om att synas där kunder finns så kan man som företag också skapa helt nya vägar för att växa.
Var finns då kunderna? Det är bara att gå till dig själv. Hur söker du en tjänst, en produkt och hur tar du reda på väder och olika fakta? Mest troligt så använder du Google och söker informationen. Att som företag lägga sig högst upp på Google under specifika sökord är något som ger en möjlighet att skaffa nya - och väldigt många - kunder. Närvaron på Google och då gärna så högt upp som möjligt är det som gör skillnad. Här ska man dock veta att en hög placering inte kommer av sig själv: det är frukten av ett hårt arbete som sker av en extern partner i form av en SEO-byrå.
Det går emellertid att hamna högt upp även på andra sätt. Google Ads är en lösning som har många fördelar. Innan vi går igenom några av dessa så ska vi dock säga att det ena inte utesluter det andra. Rådet är att man kombinerar ett arbete med SEO med Google Ads. Genom detta så kan man dels hamna överst på Googles organiska lista och dels också ligga i topp med sina Google Ads. Det, om något, kommer att fånga upp kunder.
Här nedan följer fem tydliga fördelar med att använda Google Ads som en del av sin digitala strategi och marknadsföringsplan: